Kutatási témák

Járműmechatronika területén

cím

tartalom

Közúti közlekedés területén

KÖZÚTI JÁRMŰ INTEGRÁLT IRÁNYÍTÁSÁNAK TERVEZÉSE

Egy közúti jármű trajektóriájának (pályájának és sebességének) tervezése és követése során különböző minőségi követelmények egyidejű garantálása érdekében több szabályozó (hajtáslánc, kormány, motorfék, fék, felfüggesztés, keresztstabilizátor) egyidejű és összehangolt alkalmazására kerül sor.

A kutatás célja közúti jármű integrált irányítását biztosító módszerek és algoritmusok tervezése, melyek az összehangolt működést és a prioritásokat is biztosítják. A tervezés során a beavatkozások hatásaként keletkező dinamikai kölcsönhatásokat, az egyes beavatkozások prioritásait, a felhasználható érzékelőket és beavatkozókat, a kommunikációs lehetőségeket és a környezeti tényezőket feltétlenül figyelembe kell venni.

JÁRMŰIRÁNYÍTÁS TERVEZÉSE JÁRMŰVEZETŐI MODELL ALAPJÁN

A járművezetői modellezés kutatása mind elméleti mind gyakorlati szempontból jelentős eredményeket hozott, ugyanakkor irányítási feladatokba való integrálásuk komoly lehetőségeket rejt magában. A tudományos kutatások az utóbbi évtizedben komoly eredményeket értek el az agy információfeldolgozási folyamatainak megismerésében, amik a vezetői modellek fejlődésére is hatással voltak.

A kutatás célkitűzése olyan járművezetői modell felépítése, amely a járműdinamika mellett figyelembe veszi a járművezető információszerzési és feldolgozási folyamatainak az adottságait. A modell felépítése során figyelembe kell venni az emberi specialitásokat (tanulás, gyakorlat, életkor). Az agyi folyamatok viszonylag egyszerű eszközökkel történő modellezése során a végső cél a járművezetői modell járműmodellel való integrálás, ami a vezetési feladat során a valósághoz hűen viselkedjen.

KÖZÚTI JÁRMŰVEK KOOPERATÍV IRÁNYÍTÁSÁNAK TERVEZÉSE

A közlekedésben résztvevő járművek és csoportok menetdinamikai tulajdonságainak összehangolásával a közlekedés hatékonysága és biztonsága növelhető. Az egyes járművek trajektóriájának (pályájának és sebességének) megtervezésében a járműdinamikai jellemzőkön kívül fontos szerepe van a járművek közötti kommunikációnak, azaz a kommunikációs információtartalom járműre gyakorolt hatásának. A menetdinamikai tulajdonságok optimalizálása akár lokális, akár globális szinten közvetve hatással van a szállítás hatékonyságára, a menetidők és üzemanyag fogyasztás csökkenésére, sőt a károsanyag kibocsátás csökkenését is maga után vonja, aminek társadalmi hatása is érezhető.

A kutatás célja járművek trajektóriájának megtervezése a közlekedésben résztvevő járművek, illetve járműcsoport figyelembe vételével. Irányítástervezési módszerek és algoritmusok kidolgozása során az egyedi járművek dinamikai tulajdonságait, specialitásait, továbbá az algoritmus érzékenységvizsgálatát el kell végezni. Fontos feladat a normál üzemtől való eltérések (pl. útviszonyokban és környezeti viszonyokban bekövetkezett változások), meghibásodások hatásának figyelembe vétele.

KÖZÚTI JÁRMŰVEK ENERGIAOPTIMÁLIS ADAPTÍV SEBESSÉGSZABÁLYOZÁSÁNAK TERVEZÉSE

Az adaptív sebességszabályozás célja az út topografikus viszonyai (útvonal, magassági adatok) és az úton érvényes sebességkorlátozások alapján optimális sebességprofil létrehozása valamely idő- és távolság-horizont és felbontás figyelembevételével. A tervezés többféle kritérium együttes figyelembevételével történik (multikritériumos tervezési feladat).

A kutatás célja egy energiaoptimális adaptív sebességszabályozás megtervezése korszerű irányításelméleti módszerek alkalmazásával. A megbízhatóság növelése és az energiaigény csökkentése multikritériumos optimalizációval történik. A tervezés során az infrastruktúráról és a környező járművekről elérhető információkat is figyelembe kell venni. Ehhez a jármű belső kommunikációján kívül a navigációs térképpel, továbbá a V2I és V2V kommunikációval elérhető információkat is figyelembe kell venni. Az adaptív sebességszabályozó tervezése során nemcsak az infrastruktúra igényeit és korlátait kell figyelembe venni, hanem a környező járművek igényeit is.

Vasúti közlekedés területén

cím

tartalom

Légi közlekedés területén

cím

tartalom

Az oldalon sütiket használunk
Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.